Vinterdäck

Vinterdäck på vintern
Det går inte att tillverka ett däck som är bäst på allt under alla olika förhållanden. Det är därför som sommardäck inte fungerar på vintern. Vinterdäck har en annan typ av mönster och gummiblandning som gör att de fungerar när det är kallt, snö och is på vägen. Vinterdäck kan också ha dubb i slitbanan.

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute.

Dubbdäck efter den 15 april
Det är lagligt att köra med dubbdäck efter den 15 april och innan den 1 oktober om det är eller befaras bli vinterväglag.

Vinterdäck definieras enligt Transportstyrelsen som ”däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller ’Mud and Snow’”. Så kallade året-runt-däck har egenskaper som utgör en kompromiss mellan kraven sommar- och vintertid och även om de är märkta M+S betraktas de av myndigheterna inte som vinterdäck.

Importerade jeepar, skåpbilar, minivans, 4×4-fordon etc, har ofta originalmonterade däck som är grovmönstrade och M+S-märkta, men de är varken framtagna eller lämpliga för vinterkörning. Dessa däck har ett mönster som är anpassat för terrängkörning, men de har inte en gummiblandning som är lämplig att köra med på svenska vintervägar. Dessa däck är inte tillåtna när krav på vinterdäck gäller.

STRO har tidigare haft en lista på alla godkända vinterdäck men har nu valt att sluta publicera denna. Läs mer.

Dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden har egenskaper jämförbara med dubbade vinterdäck vid vinterväglag, utom på is. På våta och torra vintervägar är dubbfria vinterdäck för mellaneuropeiska förhållanden bättre. Dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden har mjukare gummiblandning och mer sajpningar, jämfört med de för mellaneuropeiska förhållanden.

Däck på släpet
Om bilen har dubbdäck måste även släpet ha dubbdäck när det är vinterväglag.