Däckgruppens allmänna villkor

1 Köpvillkor

1.1 Allmänt
Dessa allmänna villkor gäller för samtliga beställningar som görs via Däckgruppens webbutik. Villkoren gäller till dess ändrade villkor görs tillgängliga av Däckgruppen.

För att beställa via webbutiken dackgruppen.se ska du ha fyllt 18 år. Webbutiken riktar sig till konsument. Företag hänvisar vi till lokal verkstad eller Däckgruppen centralt.

1.2 Avtalspart
Vid orderläggning i webbutiken, är kundens avtalspart Svenska Däckgruppen AB, Enhagsvägen 11, 187 40 Täby (”Däckgruppen”).

1.3 Sortiment och priser
Produktsortimentet som erbjuds i Däckgruppens webbutik kan skilja sig från sortimentet i de fysiska verkstäderna. Webbutiken kan erbjuda produkter som inte finns till försäljning i en fysisk verkstad och omvänt kan det finnas produkter lokalt som inte erbjuds i webbutiken.

I vår webbutik kan du välja att köpa:

Endast däck
För att vi ska kunna hjälpa dig, förutsätter det att du redan har fälgar i samma dimension. Ta med dem till verkstaden, antingen om du har hjulen lösa eller om de sitter på bilen.

Endast fälg
För att vi ska kunna hjälpa dig, förutsätter det att du har lagliga däck i samma dimension som den fälg du valt. Ta med dem till verkstaden, antingen om du har däcken lösa eller om de sitter på bilen.

Både däck och fälg
Här har du större valmöjligheter gällande dimensioner. I vår webbutik hjälper vi dig att hitta rätt till din bil.

Service
Demontering, montering och balansering ingår i alla däckpriser.
Om man köper 4 nya däck ingår även skiftet på bilen. ”Monterat och klart på bilen”
För begagnade däck tillkommer alltid ev. demontering och montering

1.4 Produkter, tjänster och tidbokning
Vid köp av endast däck, innebär det att:
Däcken monteras och balanseras på dina nuvarande fälgar.
Vi kontaktar dig så fort vi har fått hem däcken och bokar en tid för montering på din bil.
Eller:
Du kan efter beställningen, dackgruppen.se snarast köra dina gamla lösa hjul till verkstaden. Vi monterar av de slitna däcken och monterar och balanserar de nya däcken på dina gamla fälgar så snart vi fått in de nya däcken. Verkstaden kontaktar dig via e-post eller telefon när hjulen är klara för avhämtning, om du vill ha dem monterade på bilen så bokar vi en tid för det.

Vid köp av både däck och fälgar innebär det att:
Vi monterar och balanserar däcken på fälgarna. Verkstaden kontaktar dig via e-post eller telefon när hjulen är klara för avhämtning, om du vill ha dem monterade på bilen så bokar vi en tid för det.
Vid köp av endast fälgar innebär det att:
Vi monterar och balanserar dina befintliga däck på de nya fälgarna (men skruvar inte fast hjulen på bilen). Verkstaden kontaktar dig via e-post eller telefon och kommer överens med dig om när du kan lämna in dina däck eller bokar en tid för din bil.
Vid köp av kompletta hjul innebär det att:
Verkstaden kontaktar dig via e-post eller telefon när hjulen är klara för avhämtning, om du vill ha dem monterade på bilen så bokar vi en tid för det.

 

2. Leveransvillkor

2.1 Leveranssätt
Till verkstad ansluten till webbutiken
Leverans av varorna sker alltid till den av våra webbutiksanslutna verkstäder som du valt. Vid beställning via webbutik med leverans till fysisk verkstad ingår alltid frakt i det angivna priset.

Hemleverans
För närvarande erbjuder vi inte hemleverans.

2.2 Leveranstid
Leveranstiden är normalt 2 -10 arbetsdagar, beroende av om produkten finns i lager på vårt centrallager eller om den levereras från en av våra leverantörers lager. Avvikelser kan dock förekomma. Leveranstiden i vår webbutik avser leveranstid till den verkstad du väljer.
Den faktiska leveranstiden för dig som kund påverkas också av vilken tjänst du väljer i kassan och om den kräver tidsbokning på verkstaden. Leveranstiden avgörs av när den valda leveransverkstaden har lediga tider för skiftet av hjulen och vilken av dessa tider som du väljer att boka.

2.3 Att ta med till verkstaden
Observera att du alltid måste ta med eventuella låsmuttrar till verkstaden då du ska skifta hjulen på bilen. Har du dessutom olika muttersatser till sommar- och vinterhjulen, måste du ta med båda dessa för att vi ska kunna utföra den tjänst som du har beställt.

2.4 Leveransstatus
När vi har tagit emot din beställning får du en beställningskvittens av oss via e-post.
Om du i kassan inte valt till en tjänst som är kopplad till vår tidsbokning, kommer verkstaden att kontakta dig via e-post eller telefon.
Om någon produkt som du har beställt skulle vara restnoterad eller ha utgått kontaktar vi dig via e-post eller telefon och stämmer av med dig hur du vill göra. Du har då möjlighet att välja en ersättningsvara eller så kan du ångra ditt köp. Det är helt upp till dig. Priset på ersättningsvaran kan skilja sig från den ursprungligt valda produkten. Vid ändring av order skickas inte någon ny beställningskvittens.

2.5 Leveransförsening
Om en leveransförsening skulle uppstå kommer vi att kontakta dig via e-post eller telefon. Du ges möjlighet att boka om din tid. Vi kommer alltid att göra vårt allra bästa för att fullfölja din beställning. Det kan finnas situationer då vi inte klarar det, t ex vid force majeure eller om en av våra leverantörer inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Du har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar, om leverans ej sker inom 30 dagar från beställning om annan leveranstid inte har överenskommits.

Exempel på omständighet utanför Däckgruppens kontroll som klassificeras som force majeure: naturkatastrof, krig, terroristdåd, störningar i det allmänna transportväsendet, extrema väderförhållanden, arbetskonflikter eller annan händelse som väsentligt inverkar på avtalets fullgörande och som Däckgruppen inte kunnat förutse.

Däckgruppen har inget ersättningsansvar för leveransförseningar som beror på ett hinder utanför Däckgruppens kontroll som Däckgruppen inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder Däckgruppen inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. Om leveransförseningen beror på någon som Däckgruppen har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet är Däckgruppen fri från ersättningsansvar endast om också den som Däckgruppen har anlitat skulle vara fri enligt vad som nyss sagts. Detsamma gäller om förseningen beror på en leverantör som Däckgruppen har anlitat eller någon annan i tidigare säljled.

Ersättning i anledning av leveransförsening ska inte i något fall omfatta förlust i näringsverksamhet.

2.6 Outlösta varor
För beställda varor som inte avhämtats inom 14 dagar efter överenskommen leveranstid, d v s bokad tid på verkstaden, eller för varor som inte kräver tidsbokning – som inte avhämtats inom 14 dagar från beskedet från verkstaden om att varorna fanns klara för avhämtning, har Däckgruppen rätt att debitera en returavgift. Returavgiften avser att täcka kostnader för returfrakt, ev demontering av däck, hanteringskostnader m.m. Returavgift debiteras inte för de varor som har beställts i webbutiken för det fall kunden har köpt ersättningsprodukt direkt av verkstaden.

 

3. Ångerrätt, reklamation och garanti

 

3.1 Ångerrätt
Vid köp via Däckgruppen webbutik gäller ångerrätten i enlighet med Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). Det innebär att du som konsument har rätt att ångra ditt köp av varor inom 14 dagar (ångerfristen) från den dagen du hämtat varorna på verkstaden. Varorna ska vara i väsentligen oförändrat skick för att ångerrätten ska gälla. Ifråga om tjänster börjar ångerfristen att löpa vid den tidpunkt då avtalet ingås. Som konsument har du däremot inte någon ångerrätt om du har godkänt att utförandet av tjänsten påbörjas under ångerfristen.

Genom att beställa en tjänst i Däckgruppen webbutik samtycker du till att tjänsten kan påbörjas under ångerfristen och att du därmed inte har någon ångerrätt för den beställda tjänsten. Om du köper däck/fälg eller kompletta hjul i Däckgruppens webbutik gäller detta villkor även för ett sådant köp såvitt avser tjänstemomentet (dvs. montering enligt beskrivning i punkt 1.4 ovan). Däckgruppen kan därmed ta betalt för montering av däck/fälg även om du utnyttjar din ångerrätt vad gäller produkten däck/fälg.

Eftersom däck och fälg utsätts för smuts och slitage samt en skaderisk så snart du börjar använda varan kan vi tyvärr inte erbjuda ångerrätt på däck eller fälg som du har använt efter att du har lämnat verkstaden.

Om du vill utnyttja ångerrätten, ber vi dig kontakta aktuell verkstad. Kontaktuppgifter hittar du i din orderbekräftelse.
Varorna ska återlämnas på den verkstad där de avhämtades. Återbetalning sker via valt betalsätt

3.2 Reklamation
Vårt främsta mål är att du som kund ska vara nöjd med ditt köp hos Däckgruppen. Enligt konsumentköplagen måste du som kund reklamera inom skälig tid från det att du märkt eller borde ha märkt felet. En reklamation som lämnats inom två månader efter det att du märkt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Sker inte reklamation inom tre år från det att du har tagit emot varan förlorar du rätten att åberopa felet.

För att Däckgruppen ska godkänna ett fel krävs att varan är behäftad med ursprungsfel och att du kan visa att du har köpt varan hos Däckgruppen – till exempel genom att uppvisa kvitto. Kontakta oss gärna omgående via kundsupport@dackgruppen.se (el till Däckgruppen kundservice, Enhagsvägen 11, 187 40 Täby) om du vill reklamera något du köpt hos oss.

Bedömningen av det påtalade felet kan behöva göras av tillverkaren. Vid godkänd reklamation, avhjälper Däckgruppen felet alternativt ersätts kunden med likvärdig produkt. Däckgruppen måste dock först konstatera tillverknings- eller materialfel. Om felet är av väsentlig betydelse för dig, har du rätt att häva köpet.

Ersättning i anledning av fel i varan ska inte i något fall omfatta förlust i näringsverksamhet.

3.3 Garanti
Vid köp av endast däck eller fälgar i vår webbutik ber vi dig som kund säkerställa att den produkt som ska monteras med däcket eller fälgen har passande dimension. Du får på olika sätt hjälp i vår webbutik att säkerställa att du väljer rätt dimension till din bil. Skulle det ändå bli fel och de varor du beställt inte passar din bil, så kommer verkstaden att hjälpa dig utan att själva hanteringen kostar dig något extra.

4 Betalningsvillkor

4.1 Allmänt
Innan du skickar din beställning får du din totala köpsumma i kassan.
Betalar gör du först när allt är monterat och klart i verkstaden. Du kan då välja att betala med kort eller delbetalning. Vi tar emot Visa, Mastercard och de flesta svenska bankkort. Tryggt, enkelt och säkert!

4.2 Bekräfta köp
Beställningen på dackgruppen.se medför en betalningsförpliktelse. Du godkänner detta när du klickar på Skickar beställning/Bekräftar köpet.
5. Säkerhet och sekretess

5.1 Kryptering
All information vid kassaprocessen när du gör ett köp hos dackgruppen.se krypteras med 128-bitars SSL-kryptering.

5.2 Personuppgifter
När du skickar en beställning på dackgruppen.se uppger du dina personuppgifter. Svenska Däckgruppen AB (556940-2521) (”vi”) behandlar dina personuppgifter (främst kontaktuppgifter) såsom personuppgiftsansvarig för att uppfylla avtalet med dig eller den som är avtalspart. Efter intresseavvägning kan vi även komma att behandla dina personuppgifter för marknadsföringsändamål samt för att kunna uppfylla de krav som ställs på verksamheten.

Du har rätt att få besked om vilka personuppgifter vi har om dig samt bl a begära att vi rättar eller raderar personuppgifter genom att kontakta oss via kundsupport@dackgruppen.se Utförligare information om vår personuppgiftsbehandling samt ytterligare kontaktuppgifter hittar du på [https://dackgruppen.se/gdpr/] Om du inte accepterar köpvillkoren på däckgruppen.se, kan du heller inte handla i vår webbutik.

5.3 Cookies

Däckgruppen använder sig av cookies i samband med att du gör köp. Du kan läsa mer om hur Däckgruppen använder cookies här.

Välj verkstad för tidsbokning

Har du dina däck i vårt däckhotell behöver du välja inlämningsställe nedan.