Tryckövervakning – TPMS

TPMS (Tire Pressure Monitoring System) är system som blir allt vanligare i nya bilar för att ge föraren information om lufttrycket i däcken under körning. Det finns två grundtyper av TPMS på marknaden:

  • Indirekt TPMS som mäter skillnader i rotationshastighet mellan de olika hjulen genom ABS-systemet. Indikerar med en symbol när lufttrycket sjunkit i något däck. Behöver kalibreras exempelvis vid byte av däckdimension eller ändring av lufttryck.
  • Direkt TPMS som mäter lufttrycket i alla däck (ibland även reservhjulet) via sensorer i varje hjul. Indikerar vilket däck som tappat lufttrycket och visar det aktuella lufttrycket i däcken. Sensorerna till system för direkt TPMS kan vara både programmerbara eller självprogrammerande. Det direkta systemet blir sannolikt det vanligaste.
Vad är syftet med TPMS-systemet?

Systemet ska förbättra trafiksäkerheten och minska bränsleförbrukningen. Däcktrycket har en stor påverkan på bilens köregenskaper och däckens livslängd.

Det är krav på TPMS på alla nya bilar från november 2014

Sensorer kan behöva aktiveras eller kodas om vid däckbyte.
  • Varje hjul sänder en unik kod, för att bilen skall uppfatta vilket hjul som tappat luften. Det är vanligt att systemet är självlärande, vilket innebär att systemet själv fångar upp ett nytt hjuls signal efter ungefär 20 minuters färd. Men det går också att ha identiska koder för exempelvis höger fram sommar- och vinterhjul, då fungerar övervakningen omedelbart efter säsongsskifte av hjulen utan störande varningslampor.
  • Om hjulen man byter till har samma signalkod, eller om bilens system är självlärande går det utmärkt att byta hjul själv. Tänk på att hjul med samma signalkod måste placeras på samma position. Om bilen varnar även efter en tids körning kan vår personal hjälpa till, ibland kan de gamla hjulen behöva finnas till hands för att läsa av signalkoden.
  • Sensorn drivs av ett batteri. Det är vanligt att sensorn har en funktion som sätter den i viloläge om hjulet står still länge, tex vid säsongsförvaring. På så sätt räcker batteriet längre, vanligtvis runt 5 år. När batteriet är slut byts hela TPMS sensorventilen ut.

Vi kan hjälpa dig med:avläsning, kontroll, reparation och utbyte av TPMS sensorer.
Vi kan även montera sensorer på vinterdäcken, så funktionen finns även på vintern.

 

Välj verkstad för tidsbokning

Har du dina däck i vårt däckhotell behöver du välja inlämningsställe nedan.