Ett däck som har fått punktering bör alltid repareras av en proffs. Lagningen ska göras så fort som möjligt efter skadan så att vatten eller smuts inte hinner skada däcket ytterligare. Fortsätter du att köra med det skadade däcket kan det leda till att däcket inte går att reparera. Däcksidorna och stommen blir sönderkörda från insidan.
Byt till reservhjulet och kom förbi någon av våra verkstäder så kan vi troligtvis laga det.
Alla däck går inte att laga, vissa däck får man inte laga enligt tillverkaren men om inte hålet är för stort och om det sitter i slitbanan går det oftast att laga.
Vi monterar av däcket från fälgen och okulärbesiktigar det från insidan, om det går att laga görs en permanent insideslagning med en speciell plugg som vulkas fast och det blir lika starkt som däcket var innan.
Sedan monterar vi tillbaka däcket på fälgen och balanserar det innan vi kan montera det på bilen.
Plugg/lagning från utsidan är en tillfällig nödlösning som inte är permanent och rekommenderas inte!
Reparation av RFT däck?
Man får inte reparera ett RFT däck som man gör med vanliga däck. Detta beror på att man helt enkelt inte vet hur länge däcket har rullat utan luft. Ett däck (även RFT däck) går sönder i stommen om det körs utan luft, ibland räcker det med så kort sträcka som 100m.
Öppet alla dagar!
Måndag-fredag 8-20
Lördag-söndag 9-16
Måndag-fredag 9-19
Lördag-söndag 10-15
Måndag-fredag 9-19
Lördag-söndag 10-15
Måndag-fredag 8-17
Måndag 9-17
Tisdag 7-17
Onsdag 9-17
Torsdag 9-19
Fredag 9-17
Har du dina däck i vårt däckhotell behöver du välja inlämningsställe nedan.
Dimensionen hittar du på sidan är däcket. Det kan ibland stå med stora siffror men ibland bara lite mindre längs fälgkanten. På bilden nedan ser du båda alternativen.
I detta fall är storleken 235/55R18.
–235 är däckets bredd.
–55 betyder att höjden är 55% av bredden (235).
–R 18 betyder att fälgen är 18″ i diameter och att däcket är ett radialdäck som blev standard redan på 1970-talet.