Däckinformation

SommardäckVinterdäckDäckförvaringDäcktryck4-HjulsinställningTPMSMönsterdjupVanliga orsaker till däckproblemHusvagnsdäck

Sommardäck

Det är mycket att tänka på när man ska köpa nya däck, det är nämligen stor skillnad på däck och däck och det är viktigt att det sitter rätt däck på bilen.

När du väljer sommardäck kan det vara värt att titta på vilken beräknad livslängd de har. Ett däck som är dyrare i inköp kan visa sig vara billigare i längden, eftersom det inte behöver bytas ut så snabbt. Gummiblandningen i sommardäck slits snabbare än vinterdäck.

Det är också stor skillnad mellan olika däckmärken och modeller när det gäller ljudnivå, bränsleekonomi och våtgrepp. Det brukar vara värt att jämföra däckens EU-märkning. Man kan få både bättre komfort och ekonomi genom att köpa rätt däck.

Sommardäckets gummiblandning och mönster är skapat för att passa just för årstidens vägförhållanden. Ett sommardäck ska klara en hög påfrestning mot underlaget. Det har därför ett hårdare gummi än vinterdäcket och en viskositet som ger ett bra grepp. Mönstret är speciellt designat för att leda bort vatten och minska risken för vattenplaning.

Mönsterdjup

Det är godkänt med ett mönsterdjup ned till 1,6 mm på ett sommardäck, men tänk på att däckens våtgrepp försämras redan vid ett mönsterdjup på 3-4 mm.

Miljö och bränsleförbrukning

När man talar om gröna däck idag, menar man ofta däck som utvecklats för att vara så lättrullade som möjligt. Syftet är att minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen. Genom att välja ett grönt sommardäck kan du alltså påverka din bränslekostnad. Det finns bara ett enda sommardäck i världen som har lyckats få miljömärket Svanen, och det är Goodyear Efficientgrip. Det tyder på att hela processen för det däcket från tillverkning till färdig produkt har mindre miljöpåverkan än andra sommardäck.                          

 

Vi hjälper dig att hitta rätt däck till din bilmodell som även passar din körstil och hur mycket du använder bilen.

Se våra aktuella kampanjer

 

Vinterdäck på vintern

Det går inte att tillverka ett däck som är bäst på allt under alla olika förhållanden. Det är därför som sommardäck inte fungerar på vintern. Vinterdäck har en annan typ av mönster och gummiblandning som gör att de fungerar när det är kallt, snö och is på vägen. Vinterdäck kan också ha dubb i slitbanan.

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute.

Dubbdäck efter den 15 april

Det är lagligt att köra med dubbdäck efter den 15 april och innan den 1 oktober om det är eller befaras bli vinterväglag.

Vinterdäck definieras enligt Transportstyrelsen som ”däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller ’Mud and Snow’”. Så kallade året-runt-däck har egenskaper som utgör en kompromiss mellan kraven sommar- och vintertid och även om de är märkta M+S betraktas de av myndigheterna inte som vinterdäck.

Importerade jeepar, skåpbilar, minivans, 4×4-fordon etc, har ofta originalmonterade däck som är grovmönstrade och M+S-märkta, men de är varken framtagna eller lämpliga för vinterkörning. Dessa däck har ett mönster som är anpassat för terrängkörning, men de har inte en gummiblandning som är lämplig att köra med på svenska vintervägar. Dessa däck är inte tillåtna när krav på vinterdäck gäller.

STRO:s lista på godkända vinterdäck till personbilar (pdf) täcker merparten av de vinterdäck som finns på den svenska marknaden.

Dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden har egenskaper jämförbara med dubbade vinterdäck vid vinterväglag, utom på is. På våta och torra vintervägar är dubbfria vinterdäck för mellaneuropeiska förhållanden bättre. Dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden har mjukare gummiblandning och mer sajpningar, jämfört med de för mellaneuropeiska förhållanden.

Däck på släpet

Om bilen har dubbdäck måste även släpet ha dubbdäck när det är vinterväglag.

Lagen om vinterdäck      Halkprognos Trafikverket

Rätt förvaring

Däckens livslängd är svåra att förutspå. Dock kan du öka den genom att hantera och förvara dem på rätt sätt. Det är därför viktigt att förvara dem inomhus i en sval, torr och ren miljö.. Däcken måste skyddas mot direkt solljus och mot starkt neonljus som har hög ultravioletthalt. Däcken måste även skyddas mot fukt och för hög värme de skall lagras svalt, mörkt och torrt.

Man bör också tvätta däck och fälgar noggrant innan man förvarar dem eftersom bromsdamm och vägsalt är “elakt” mot både däck och fälg.

Det är alltså  direkt olämpligt att lagra hjulen i pannrummet, i stålcontainer eller utomhus. Även vätskor, oljor, långvarig förvaring, vridning, ozon och höga fall kan skada däcken.

Vi förvarar dina däck under rätt förhållanden. Dessutom sparar du tid och besvär.

 

 

 

 

 

 

 

Läs mer om däckförvaring hos oss

Kontrollera däckens lufttryck minst en gång per månad

Att känna till rätt lufttryck för din bil ger dig många fördelar: däckens prestanda maximeras och ditt fordon blir säkrare att framföra.

Utgångspunkten är att kontrollera lufttrycket på varje hjul minst en gång per månad och före varje långresa. Kom ihåg att kontrollera reservdäcket också. Inkorrekt lufttryck kan göra att greppet minskar och att bromssträckan ökar. Det kan också leda till skador på dina däck och fälgar samt öka din bränsleförbrukning.

Det rekommenderade lufttrycket är nästan alltid olika för fram- och bakdäcken. Om du är osäker på din bils lufttryck, lägg några minuter på att läsa igenom den här artikeln. Det kan spara både tid och pengar.

När kontrollerade du däcken senast?

När kontrollerade du lufttrycket senast? Vet du inte?

De här frågorna är faktiskt anledningen till att så många kör med farligt lågt lufttryck. Att kontrollera trycket är både billigt och enkelt, men varför är det så få som gör något så viktigt?

Felaktigt lufttryck kan påverka fordonets styr- och körförmåga vilket leder till ökade risker för trafikolyckor.

Om dina däck har så felaktigt lufttryck att de inte är säkra att köra på, kan den här artikeln öka din säkerhet och spara onödiga utgifter.

Är du osäker på din bils lufttryck och hur man får reda på det?

Korrekt lufttryck för ditt fordon ska stå i instruktionsboken. Informationen ska också stå på fordonets insida (kontrollera stolpen vid förardörren, säkringsdosan eller insidan på tanklocket). I de flesta fall anges två olika tryck:

För “normala” körförhållanden (exempelvis 1-2 passagerare).

För ett lastat fordon (med extra passagerare eller tung last).För att kontrollera lufttrycket behöver du en lufttrycksmätare eller använda den utrustning för luftpåfyllning som du hittar på t.ex. däckverkstäder och bensinmackar.

Nedan ser du hur lufttrycket kan påverka din säkerhet:

LIVSLÄNGD
Däck med för lågt lufttryck minskar däckens uthållighet vilket leder till onödigt slitage som i slutändan kan leda till plötslig tryckförlust.
Undertryck på 0,5 eller mer = FARLIGT

STYRFÖRMÅGA
Med för lågt lufttryck är fordonets styrning mindre exakt. Om en kurva kan tas i 100 km/h med ett lufttryck på 2,0 bar, så minskar hastigheten till 87 km/h vid 1,0 bar.
Lågt lufttryck = sämre köregenskaper

VATTENPLANING
Om lufttrycket är 30% under fordonstillverkarens rekommendation ökar risken kraftigt för vattenplaning.
Lågt lufttryck = högre risk för vattenplaning

BROMSFÖRMÅGA
Tester visar att bromssträckan från 90 km/h till 70 km/h är 40 meter vid 2,0 bar men 45 meter vid 1,0 bar.
Det är hela 5 meter längre! 1,0 bars undertryck = 5 meter längre bromssträcka

BRÄNSLEFÖRBRUKNING
Däck med undertryck på 1,0 bar ger högre rullmotstånd vilket leder till cirka 6% ökad bränsleförbrukning.

 

Din hjulinställning påverkar livslängden på dina däck och bränsleförbrukningen.
Vi rekommenderar att en hjulinställning utförs minst en gång om året eller efter 2000 mil.

En korrekt hjulinställning bidrar även till minskade däck- och bränslekostnader vilket har en positiv inverkan på miljön.
Det kan räcka med att köra emot en trottoarkant, köra för fort över ett väggupp eller köra ner i ett hål på vägen för att hjulinställningarna ska bli felaktiga. Till och med nya bilar kan behöva se över sin hjulinställning med tanke på transporten till och från leverantören.

Fel hjulinställning ökar vanligtvis först däckslitaget men kan även påverka köregenskaperna.
Hjulinställning måste göras vid byte av stötdämpare, bussningar, styrleder och spindelleder.

Vi har toppmodern utrustning som mäter hjulens alla vinklar och i vår databas har vi korrekta värden för alla bilar oavsett fabrikat och modell.

Tryckövervakning – TPMS

TPMS (Tire Pressure Monitoring System) är system som blir allt vanligare i nya bilar för att ge föraren information om lufttrycket i däcken under körning. Det finns två grundtyper av TPMS på marknaden:

  • Indirekt TPMS som mäter skillnader i rotationshastighet mellan de olika hjulen genom ABS-systemet. Indikerar med en symbol när lufttrycket sjunkit i något däck. Behöver kalibreras exempelvis vid byte av däckdimension eller ändring av lufttryck.
  • Direkt TPMS som mäter lufttrycket i alla däck (ibland även reservhjulet) via sensorer i varje hjul. Indikerar vilket däck som tappat lufttrycket och visar det aktuella lufttrycket i däcken. Sensorerna till system för direkt TPMS kan vara både programmerbara eller självprogrammerande. Det direkta systemet blir sannolikt det vanligaste.
Vad är syftet med TPMS-systemet?

Systemet ska förbättra trafiksäkerheten och minska bränsleförbrukningen. Däcktrycket har en stor påverkan på bilens köregenskaper och däckens livslängd.

Det är krav på TPMS på alla nya bilar från november 2014

Sensorer kan behöva aktiveras eller kodas om vid däckbyte.
  • Varje hjul sänder en unik kod, för att bilen skall uppfatta vilket hjul som tappat luften. Det är vanligt att systemet är självlärande, vilket innebär att systemet själv fångar upp ett nytt hjuls signal efter ungefär 20 minuters färd. Men det går också att ha identiska koder för exempelvis höger fram sommar- och vinterhjul, då fungerar övervakningen omedelbart efter säsongsskifte av hjulen utan störande varningslampor.
  • Om hjulen man byter till har samma signalkod, eller om bilens system är självlärande går det utmärkt att byta hjul själv. Tänk på att hjul med samma signalkod måste placeras på samma position. Om bilen varnar även efter en tids körning kan vår personal hjälpa till, ibland kan de gamla hjulen behöva finnas till hands för att läsa av signalkoden.
  • Sensorn drivs av ett batteri. Det är vanligt att sensorn har en funktion som sätter den i viloläge om hjulet står still länge, tex vid säsongsförvaring. På så sätt räcker batteriet längre, vanligtvis runt 5 år. När batteriet är slut byts hela TPMS sensorventilen ut.

Vi kan hjälpa dig med:avläsning, kontroll, reparation och utbyte av TPMS sensorer.
Vi kan även montera sensorer på vinterdäcken, så funktionen finns även på vintern.

 

Mönsterdjup för däck – Vad säger lagen?

 

Hur kontrollerar man?

Eftersom det är den enda delen som greppar vägen, är däckens mönsterdjup en mycket viktig del för din säkerhet. Det är också en värdemätare för däckens hälsotillstånd. Om du kör med alltför lågt mönsterdjup ökar det risken för däckskador, vattenplaning samt försämrad prestanda. Ett lågt mönsterdjup kan, framförallt vintertid, kraftigt minska greppet och kontrollen.

Enligt svensk lagstiftning ska sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm och vinterdäck 3,0 mm.

Godkända vinterdäck skall användas mellan den 1 december och 31 mars. Dubbdäck får användas den 1 oktober till den 15 april. Om väglaget kräver det får dubbdäck även användas under andra tidsperioder.

Dubbdäck kan enligt lokal lagstiftning vara förbjudna att använda i delar av vissa städer.

Steg 1 – Innan du kontrollerar mönsterdjupet

Det första steget är att få bra översikt över framdäcken

Parkera på en platt och jämn yta

Använd handbromsen och placera bilen i Parkeringsläge (för automatväxlade bilar) eller ettans växel (för manuellt växlade bilar).

Vrid ratten 45 grader till höger eller vänster, så att du har fri sikt över däcket som du vill inspektera.

Det är naturligtvis svårare för bakdäcken, men förhoppnings kan du ändå få en någorlunda god sikt över det mönster som du ska inspektera.

Steg 2 – Kontrollera mönsterdjup

Nu när framdäcken är lättåtkomliga kan du börja kontrollera mönstret och däckets tillstånd. Gissa dig inte fram! Kontrollera mönsterdjupet regelbundet med en mönsterdjupsmätare. Det gör det mycket lättare att mäta och dessutom går det fort.

Sommardäck måste ha minst 1,6 mm mönsterdjup (3,0 mm för vinterdäck) i huvudmönstret (motsvarar de mittersta 75% av slitbanans bredd) runt hela däckets omkrets. Kontrollera alltid mönsterdjupet på flera ställen. Alla däck har dessutom mönsterdjupsvarnare och när dessa är i nivå med slitbanan har däcket nått den lagliga gränsen. Det är då hög tid att byta ut dem.

 

 

 

Tre huvudorsaker till däckproblem

 

Lär dig mer om däck för att slippa problem

Faror i vägen som hål, glas och stenar är oundvikliga. Det finns dock tre orsaker till däckproblem som går att undvika: felaktigt lufttryck, för hög hastighet och överbelastning. Att se till att dessa tre problem inte uppstår är ett enkelt sätt att få däcken att räcka längre.

För högt- eller för lågt lufttryck

Däck med för lågt lufttryck kan påverka däckets livslängd, körkomfort, grepp och bromsförmåga. För lågt lufttryck gör att däcket sviktar onödigt mycket vilket leder till överhettning, högre rullmotstånd och onödigt slitage. I extrema fall kan det leda till att däcket skadas och måste bytas ut. För högt lufttryck kan förkorta livslängden, minska greppet och ge onödigt slitage.

Körning i höga hastigheter

Däcken riskeras att skadas mer om du kör i höga hastigheter. Om du kör på ett litet hinder på vägen så ger det inte lika stora skador om du håller en lägre hastighet.

Högre hastigheter ger högre temperaturer i däcket vilket kan vara skadligt. Om du upptäcker att däcket är skadat bör du kontrollera det hos en däckexpert snarast.

Överbelastning

För att vara säker på att däcken inte är överbelastade, kontrollera hur mycket de tål. Du hittar det på däcksidan. För hög belastning gör att däcken utsätts för en alltför hög temperatur vilket kan medföra skador. Följ också fordonstillverkarens rekommendationer för belastning av din bil.

 

 

Husvagnsdäck

Vanliga problem
Många husvagnar används inte regelbundet och kan stå i flera år utan att de används. Om däcken är gamla kan det torka ut, och torrsprickor uppstår, men även däckmönstret kan vara nedslitet.
Därför är det extra viktigt att undersöka däcken noggrannare än bara en snabb blick över axeln. Även om däckmönstret ser bra ut kan ett ett dåligt och gammalt däck leda till tråkigheter.
Vi hjälper dig gärna att inspektera dina däck.

Om man vet med sig att man inte kommer att använda husvagnen på ett tag kan man, om man vill vara extra skonsam mot sitt fordon, välja att ta av däcken och förvara dem torrt och svalt, liggandes på sidan, eller upphängda på en vägg.

Vilka däck gäller?

Använder du husvagnen även under vinterhalvåret, eller enbart under sommaren? Det är en bra fråga att ställa sig eftersom reglerna för vinterväglag gäller för husvagnar, precis som för alla andra fordon. Det är alltså obligatoriskt att använda vinterdäck – dubbade eller odubbade med friktion- under perioden  1 december – 31 mars. Om du bara kör med husvagnen under sommaren och låter den stå i förvaring under vintern behöver du givetvis inte vinterdäck, utan det räcker med sommardäck eller kanske “året-runt-däck”.
En bil med odubbade däck får dra en husvagn med antingen odubbade eller dubbade vinterdäck.

Hur ska man välja däck?
Exakt information om hur mycket din husvagn får väga hittar du fordonets instruktionsbok.
För att ta reda på vilken däckdimension och viktklass som är den rätta för ditt fordon, bör du läsa av de däck som redan sitter där, annars rekommenderar vi dig att leta i instruktionsboken för ditt fordon.

Däckgruppen erbjuder en rad olika husvagnsdäck ur ett brett sortiment anpassade för din modell.

Däcktryck
En annan viktig punkt gällande husvagnsdäck, är däcktrycket, som varierar beroende på vilken slags husvagn du har. Problemet med att ha för lite däcktryck är att husvagnen rullar ostadigt och kan enklare komma i en okontrollerbar pendelrörelse.
Information om rätt däcktryck finns även den i fordonets instruktionsbok.

Prisexempel på släp och husvagnsdäck